Romantiek - De Radetzky March - Strauss Sr.
http://www.youtube.com/watch?v=eab_eFtTKFs
http://www.youtube.com/watch?v=eab_eFtTKFs
Voordat ik kan uitleggen waarom dit nummer duidelijk
romantisch is, moet ik eerst uitleggen wat de romantische stroming in de muziek
precies inhield. De romantische stroming is in essentie het ingewikkeld maken
van je muziek, meer noten, meer (vreemde of nieuwe) instrumenten, complexer
verloop van de compositie en vooral veel drama en emotie. Bij de Radetzky March
van Strauss Sr. zijn vooral de laatste twee kenmerken zeer van toepassing. Het verloop
van de muziek is redelijk complex, omdat er overgangen zijn van luid en snel,
naar traag en zacht of snel en zacht. Als je goed luistert zit er zelfs een
soort schijnbeweging naar een luid en snel stuk ( 1:28 en 1:47 in het flimpje).
Ook de emotie en de drama zijn vooral sterk in het ‘refrein’, wat ongeveer van
0:00 tot 0:23 loopt.
Klassiek - Piano Concerto No. 21 - Wolfgang Amadeus Mozart
http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I
http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I
In de klassieke tijd (die overigens maar kort duurde) kwam
de piano op, deze werd begeleid met slechts akkoorden. De muziek was harmonieus
en de nadruk lag vooral op de piano, hierdoor is een Piano Concerto op zich
zelf al duidelijk klassiek, deze komen niet voor in Barok of Romantiek. De
klassieke tijd had hoofdzakelijk nummers
van slechts twee componisten: Mozart en
Joseph Haydn, die iets minder bekend is. Het hier gekozen nummer is dus
klassiek hoofdzakelijk omdat het een Piano Concerto is, maar ook de
begeleidende akkoorden zijn duidelijk te horen. De melodie vrijwel geheel aan
de piano uitbesteed, wat natuurlijk hoort bij een Piano Concerto.
Barok - Branderburg Concerto 5 - Bach
http://www.youtube.com/watch?v=ZK6-x9sdEYo
http://www.youtube.com/watch?v=ZK6-x9sdEYo
Bij de barok gaat alles vooral om ‘pracht en praal’, het is
over het algemeen sober. Een belangrijk ding om te vermelden is dat in de Barok
emoties werden vertaald naar muziek, zo klinkt langzaam en laag droevig etc. Dit
heet de Affectenleer. Dit is vooral in de stukken van Bach met zang (die
meestal ook nog eens gelovig zijn en (dus) verdrietig(er)) heel duidelijk. Als
je luistert naar dit specifieke stuk van Bach dan springen de tierelantijntjes
je bijna om de oren, je kan je zo een of ander Frans hof voorstellen met
allerlei opgedofte mensen, want zo klinkt de muziek ook: alsof
er allemaal versieringen aan zitten. De muziek is niet ingewikkeld, een
viool, een ‘orgel’ en een blaasinstrument
, met een begeleiding. Deze
muziekinstrumenten zijn kenmerkend voor de barok.
Wat ik zelf nog leuk vond om te vermelden is dat je
eigenlijk de kenmerken van de muziek kan verklaren door te kijken naar hoe de
componisten in die tijden aan hun geld kwamen. Zo heeft de Barok ‘pracht en
praal’ omdat de componisten hun geld verdienden aan hoven van adellijke mensen,
die natuurlijk graag dat soort muziek hoorden, omdat dat bij de pracht en praal
van hun eigen leven past. Ook de romantiek is zo te verklaren, in die tijd
waren de edelen namelijk gestopt met componisten inhuren. Componisten moesten
dus ‘op straat’ hun stukken promoten en
laten horen, hierdoor kwam er muziek die ingewikkelder werd, om mensen te laten
denken van: ‘wauw dat is heftig’ Ook vindt ik het een beetje raar dat ik in de
romantiek nog wel een beetje van de Affectenleer
denk te kunnen vinden, maar in de
klassieke tijd veel minder, terwijl dat een tussenliggende periode is en je zou
verwachten dat het aflopend zou zijn.
Hoi Robin,
BeantwoordenVerwijderenJe verslag ziet er erg netjes uit! Je hebt 3 stukken uitgekozen die zeker kenmerkend zijn voor de periodes en ik vind het leuk dat je bekende componisten hebt uitgekozen. Nu is het gelijk duidelijk dat deze componisten bij deze stromingen horen.
Je hebt de stukken duidelijk goed geluisterd; de 'schijnbewegingen' bij de Radetzky March zijn een mooi detail!
Ook de muziekstukken die je voor de Klassiek en de Barok hebt uitgekozen kloppen helemaal bij je beschrijving.
De extra informatie vind ik ook erg duidelijk! Het klinkt heel logisch en ik vind het leuk dat je het op deze manier hebt uitgelegd!
Groetjes Zoë
Hoi Robin,
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat je deze opdracht echt goed hebt gedaan. Je hebt alles zeer duidelijk uitgelegd en ook heb je er duidelijk veel aandacht aan besteed.
De opdracht die je hebt gekozen vind ik erg gedurfd, maar je hebt het goed gedaan.
De drie muziekstukken waren zeker niet de eerste die bij mij opkwamen ,denkend aan de Romantiek, maar je uitleg maakte het zeker veel duidelijker.
Zoals Zoe ook zei, de details maken het leuk om te lezen. Ook de beschrijving van de Radetzky March zorgt ervoor dat ikzelf anders naar het stuk ging luisteren.
Je hebt de opdracht goed gedaan en het is erg overzichtelijk. Ik heb nu dan ook geen punten van kritiek.
Groetjes, Caroline